Един от ключовите етапи в процеса на разработване на бизнес идея е изборът на подходящ бизнес модел - концептуална структура, която разяснява на кого служи бизнесът, какво предлага и как постига целите си. Бизнес моделът поддържа икономическата жизненоспособност на конкретния бизнес план, тъй като от него са част всички процеси и политики, които една компания приема и следва. Според Питър Дракър, американксия „гуру“ в областта на бизнес мениджмънта, “бизнес моделът трябва да отговори на въпросите кой е вашият клиент, каква стойност можете да създадете/добавите за клиента и как можете да го направите с разумни разходи.”
Идеалният бизнес модел съдържа четири ключови аспекта и е представен с помощта на специализиран инструмент, наречен бизнес модел канава. Тези ключови компоненти са потенциални клиенти, стойностно предложение, модел на работа и модел на приходи.
Сред най-популярните съвременни бизнес модели са:
- Търговец на дребно (Retailer)
Търговците на дребно са предприятия, които продават стоки или услуги директно на потребителите, след като са закупили продуктите от дистрибутор или търговец на едро. Успехът на тези предприятия често зависи от ефективния мърчандайзинг, маркетинг и обслужване на клиентите. Пример за компания с Retailer модел е всеизвестната Амазон, позната на всички ни като най-голямата в света компания по оборот сред продващите стоки и услиги онлайн.
- Franchise
Световно известните вериги за бързо хранане McDonald's и Pizza Hut са примери за франчайз. Бизнес моделът на франчайзинга е вид бизнес споразумение, при което на физическо или юридическо лице (франчайзополучател) се предоставя правото да управлява бизнес, като използва търговската марка и установения бизнес модел на друго предприятие (франчайзодател).
- Freemium
В съвременния дигитален свят този бизнес модел един от най-разпронстранените в интернет пространството. Бизнес моделът Freemium е стратегия за ценообразуване, при която компанията предлага основна версия на продукта или услугата си безплатно, а за разширените функции, функционалности или допълнителни услуги се начислява такса. Основната услуга идва с определени ограничения, като например реклами в приложението, ограничения за обем на съхранение, които премиум плановете нямат. Това е не само чудесен маркетингов инструмент, но и икономически ефективен начин за разширяване и привличане на нови потребители.
- Рекламен бизнес модел (Advertisement)
Рекламните бизнес модели се развиват още повече с нарастването на търсенето на безплатни продукти и услуги в интернет. Те представляват стратегии за генериране на приходи, при които дадена компания печели чрез популяризиране и реклами. При този модел основният източник на приходи идва от рекламодателите, които плащат на фирмата, за да покаже техните продукти или услуги на целевата аудитория. Този подход е често срещан в различни индустрии, особено в медиите и онлайн платформи като Youtube.
- Е-търговия (ecommerce)
Е-търговията се фокусира върху продажбата на продукти чрез създаване на уеб магазин в интернет. Този модел се отнася до стратегията и структурата, която онлайн магазина приема, за да извършва трансакции, да продава продукти или услуги и да генерира приходи в интернет среда. Електронната търговия се превърна в значителен компонент на съвременния бизнес пейзаж, позволявайки на компаниите да достигнат до глобална клиентска база и да извършват трансакции без необходимост от физическо присъствие.
Изборът на правилния бизнес модел зависи от конкретните цели на компанията, индустрията, в която тя действа, и нуждите на клиентите. Гъвкавостта и адаптивността са сред ключовите фактори за успешно функциониране в динамичната бизнес среда. Компаниите трябва да се стремят към иновативни и устойчиви бизнес модели, които не само отговарят на текущите изисквания, но и са готови да се справят с бъдещи предизвикателства и промените на пазара.